Airtrade Belgium doet zijn intrede

Onder de naam Airtrade Belgium startte het Nederlandse Airtrade half september zijn activiteiten in ons land. Niet met grote trom, maar wel met een duidelijk plan. Al is praten over een ‘Nederlands bedrijf’ eigenlijk oneer aandoen aan de inspanningen die de reistechnologie provider levert om een echte Belgische structuur neer te zetten. CEO Jeroen Martron (JM, 56 jaar) geeft tekst en uitleg over de activiteiten van Airtrade en de plannen voor de Belgische markt. 


TM: Kan je onze lezer een kort beeld schetsen van de geschiedenis van Airtrade?

Airtrade werd opgericht in 1989 als air broker en vliegwinkel, toen nog met fysieke winkels. Dankzij onze technologische gedrevenheid waren we begin de jaren ’90 ook de eerste met een online positionering. In 1997 kocht BCD Travel 100% van de Airtrade aandelen. In 2014 werd 85% verkocht aan AER Ticket, de grootste Duitse consolidator met activiteiten in 17 landen.

De BCD Group houdt tot op vandaag een minderheidsparticipatie aan. In februari van dit jaar volgde dan een management buy-out en werden de aandelen van AER Ticket overgenomen door Frank Wester, CFO van Airtrade, en mezelf, als CEO van het bedrijf. We zijn bijzonder tevreden dat de BCD Group een belangrijke hoeksteen binnen het bedrijf blijft. Ze zorgen voor een ruime omkadering en ondersteuning. Anderzijds blijven we ook gewoon partner van AER Ticket en zijn we de Benelux schakel in hun internationaal netwerk. 

TM: Hoe ver staat Airtrade met de opstart van zijn activiteiten in België?

Sinds half september is Airtrade gevestigd in België, onder de naam Airtrade Belgium, en dat aan de Posthoflei in Antwerpen-Berchem (nvdr. Airtrade heeft zijn bureau in de kantoren van BCD Travel). Voor België is uiteraard een afzonderlijk IATAnummer aangevraagd. Op dit moment zoeken we naar een geschikte kandidaat om country manager op de Belgische markt te worden. Het spreekt voor zich dat dit een Belg met de nodige ervaring in de reisindustrie zal zijn. Ikzelf ben uiteraard wel betrokken bij de activiteiten in België, maar ik zal dus zeker niet het gezicht worden.


TM: In Nederland staat Airtrade met een breed palet van technologische diensten in de markt. Met welke specifeke producten richten jullie zich op de Belgische markt (vliegtuigtickets, technologische niche-oplossingen, hoteltarieven, broker,…)?


We komen de markt in met een ruime productportfolio. We komen als air broker en concurreren in die zin met o.a. Airtip, Boundless, Sirius,… We profileren ons ook als reistechnologie provider, met eigen online boekingsmachines – en managementoplossingen, en vullen daarmee het gat dat Gateway heeft achtergelaten. Daarnaast beschikken we over een ‘white label’ touroperator voor dynamic packaging, waarmee we, naast de boeking van het vliegtuigticket, ook de hotelboeking kunnen afhandelen. We beschikken over een heel brede hoteldatabase waar verschillende beddenbanken op aangesloten zijn, dewelke we geïntegreerd hebben in één platform. We gaan het geheel ook als een ‘hotel only’ product op de markt zetten, en dat onder de naam Hoteltrade. Verder hebben we een partnership met Amadeus getekend, daarmee zijn we de officiële Pyton- Amadeus travel fullfilment partij. In het kader van de nieuwe richtlijn pakketreizen biedt dat partnership de reisagent de mogelijkheid om zich te ontdoen van de verantwoordelijkheid inzake pakketreizen, waardoor hij dus niet als touroperator wordt aanzien. Die rol nemen wij van hem over, op voorwaarde dat de reis bij ons geboekt wordt natuurlijk.

TM: Wat zijn de eerste reacties op jullie komst op de Belgische markt?


We hebben best wel al veel vraag vanuit de Belgische markt, en dan vooral van Belgische touroperators die graag hun activiteiten in Nederland willen starten. Die gaan we uiteraard faciliteren, maar omgekeerd zijn er ook Nederlandse touroperators die naar de Belgische markt lonken. We zijn heel erg gefocust op lange termijn samenwerkingen en gingen in het verleden al vaak joint-ventures aan. We zijn 100% B2B en richten ons alleen op de Benelux. We zijn een zeer efficiënte en geautomatiseerde organisatie. Met een managementteam van vier personen, 25 IT’ers en een beperkt aantal externe medewerkers realiseren we in Nederland een omzet van 200 miljoen euro.


TM: Hoe groot is jullie bereik in de Nederlandse reisindustrie?

In Nederland handelen we inmiddels 160 touroperators af. Zij brengen in eerste instantie hun vliegtickets bij ons onder. Daarnaast boeken 84% van alle Nederlandse reisbureaus hun vluchten bij Airtrade en ondersteunen we ook een reeks van OTA’s. Ze gebruiken onze boekingsmachines en we zorgen als technologieprovider voor de hosting. Tot zes jaar geleden waren we met vliegwinkel.nl ook nog zelf OTA, maar dat is inmiddels verkocht aan Travix (nvdr. Onderdeel van de BCD Group, waar ook CheapTickets.be onder ressorteert). Ons API wordt o.a. gebruikt door de grootste OTA van Nederland, Otravo. Recent staan we heel erg in de aandacht met Travel Packager, wat binnenkort tot Fair Finder wordt omgevormd, en heel snel ook in België zijn intrede zal maken. Het is een multisource platform. Daarmee zoeken we niet alleen naar vluchten via de GDS, maar zorgen we ook voor een connectie met de platformen van lagekostenluchtvaartmaatschappijen. We bereiden ons nu voor op de NDC-integratie (nvdr.
IATA’s New Distribution Capability). Zo onderzoeken we of we met onze technologie op vlak van NDC kunnen worden gecertifieerd door IATA.


DOWNLOAD INTERVIEW

interview Airtrade